Distansundervisning som särskilt stöd

I höst startar vi distansundervisning som särskilt stöd

Uppsala kommun har fått tillstånd av Skolinspektionen att bedriva distansundervisning på Palmbladsskolan för elever som av medicinska, psykiska eller sociala skäl inte kan delta i undervisningen på plats i sin skola. Tillsammans med Göteborgs kommun är vår kommun därmed först i landet med att bedriva distansundervisning.

Starten är planerad till höstterminen 2024, och inledningsvis för elever inom Uppsala kommun. Undervisningen kommer genomföras genom webbmöten, med undantag för några praktiska moment. Det är rektorn på elevens skola som i vår kan ansöka om plats på distansundervisning för elevens räkning till höstterminen 2024.

Tillståndet omfattar:

• distansundervisning på Palmbladsskolan för elever med behov av särskilt stöd, som inte kan delta i den ordinarie undervisningen på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik.

• elever som uppfyller ovanstående kriterier i årskurs 7–9, oavsett var eleven har sin ordinarie skolplacering inom Uppsala kommun, på sikt även inom Uppsala län.

• skolämnena svenska, svenska som andraspråk, engelska, matematik, geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap men också biologi, fysik, kemi och teknik där vissa praktiska moment ska genomföras med lärare och elev tillsammans i samma rum.

Vi återkommer med mer information under vårt planeringsarbete, som nu pågår.